אבולוציית פארילן

Parylene Application Evolution

הפארילן מתקדם לצד התקדמות האלקטרוניקה

כאשר הפארילן עבר לראשונה לשימוש מסחרי, הוא שימש כציפוי קונפורמי לטבעות הפריט הקטנות המשמשות בזיכרון הליבה; אך ככל שהטכנולוגיה הלכה והתקדמה, התרחב השימוש בפארילן גם להגנה על לוחות פרמיום של מעגלים מודפסים בתעשיית האלקטרוניקה, ראה: תחומי פעילות – Parylene Applications & Uses. במהלך השנים, ככל שהתרחבה התעשייה ונוספו לה עוד ועוד חידושים והמצאות, כך התרחב גם השימוש בפארילן.

התאמה מושלמת ליישומי תעופה וחלל

ביצועי הפארילן בתנאים של גובה רב ובתנאי ריק (וואקום) החלו לזכות בתשומת לב מצד תעשיית התעופה והחלל בשנות השבעים של המאה העשרים. היותו חסם טבעי, תכונה הטבועה בפארילן, היתה בעלת חשיבות רבה, אך חשוב אף יותר מכך היה אופי תהליך שיקוע האדים מצד הכימי שלו (VDP). שיקוע אדי הפארילן, ראה: תהליך שיקוע פארילן – Parylene Deposition Process. בוואקום פירושה שהפארילן אינו לוכד אוויר – לא אל תוך המכשיר או הרכיב המצופה, ולא עליו. בתנאים של גובה רב או של לחץ אוויר נמוך, אוויר שנכלא כך עלול לשאוף להתפרץ ולפקוע את הציפוי. התוצאה אינה אך ורק הרס המכשיר עצמו, אלא עלולה לגרום למשימה שעל המכשיר היה לעשות להיהרס אף היא. לפארילן ניכרות יכולות רבות גם בתנאי טמפרטורה נמוכים מאוד (אף ב- 180- צלזיוס ציפוי הפארילן שומר על תכונותיו לרבות גמישותו הרבה) ובתנאים של היעדר חמצן – תנאי הוואקום הקיים בעומק החלל. לכך יש להוסיף את המסה הנמוכה של ציפוי פארילן – Parylene Coating. הדקים מאוד הללו, ואזי קל להבין מדוע למערכות ציפוי הפארילן ניכר ערך רב בתעשיות התעופה והחלל.

יותר ויותר יישומים עם פארילן מסוג חדש

כאשר יותר ויותר יישומים – החל בתעשיות כלי הרכב ועד תעשיות ההגנה – החלו לגלות את תכונות הפארילן, את ביצועיו המעולים ואת רמת אמינותו הגבוהה, הלכה וגדלה הדרישה לסדרה נוספת של מאפיינים חדשים. מהנדסים בתחום זיהו את ההזדמנות וחיפשו אחר סוג פארילן חדש, בעל יכולות ביצוע בטמפרטורות גבוהות אפילו יותר, ובעל יכולת הישרדות בסביבה של קרניים אולטרה סגוליות ((UV. התוצאה שהתקבלה היא פארילן מסוג Parylene HT®. במהלך העשור האחרון, דור חדש זה הרחיב את השימוש בפארילן ליישומים בתחומי התחבורה וההגנה, כמו גם ליישומים בתחום התעשייה ההולכת וגדלה של שלטי החוצות.

טבעי לשימוש בתעשיית הרפואה

בתחילת תהליך מסחור השימוש בפארילן, בחנו את החומר גם יזמים ואנשי חזון, כולל גם כאלה מתעשיית המכשור הרפואי. הם החלו להכיר ביכולתו של הפארילן לספק יכולות ביצועיות ייחודיות בציפויים דקים מאוד. מסקרן עוד יותר היה הגילוי שפארילן מסוג N ופארילן מסוג C למעשה תואמים זה את זה מבחינה ביולוגית, מטבעם – ראה: סוגי פארילן – Common Parylene Types. כיום משמש הפארילן בקוצבי לב, בתוכם וגם במעטפת שלהם, כפי שהוא משמש זה למעלה מחמישים שנה. הפארילן משמש גם בתומכנים (סטנטים) המיועדים לעורקים כליליים וסטנטים המיועדים למוח, ובכללם סטנטים משחררי תרופות (drug-eluting stents – DES) המכילים שילוב של תרופות ופולימרים. ביישומי DES משמש הפארילן כשכבת הקישור העיקרית והקריטית, או כשכבה בסיסית המאפשרת לשילובי התרופות והפולימרים להשתלב באותם מקומות שבאופן אחר לא היו עושים זאת.

שינוי משמעותי של כל עולם מוצרי המיקרו-אלקטרוניקה והמיקרו-מכניקה

תחום יישומים עדכני שלמד אך לאחרונה לנצל את יתרונות הפארילן הוא עולם מערכות המיקרו-אלקטרו-מכניות (MEMS) והחלקיקים (Motes). מימדי המיקרו והננו של מכשירים אלה דורשים ציפוי שיספק אחידות מיקרוסקופית דקה במיוחד – תכונה שאינה זמינה בציפויים המיושמים באמצעות מברשת, ריסוס או בתהליך טבילה. מערכות הציפוי בפארילן הוכיחו את עצמן כמתאימות באופן מושלם לציפויי מערכות ומכשירי MEMS ו-Motes, תודות לתהליך שיקוע האדים ואיכות השכבה התת-מיקרונית של הפארילן.

מימד חדש ביישומי פארילן

בעוד שציפויי פארילן קונפורמיים ממשיכים להתרחב אל תעשיות רבות ואל יישומים מגוונים, אנו נכנסים כעת אל שלב חדש באבולוציה של יישומי הפארילן. חזית חדשה זו, המכונה באופן כללי "חזית היישומים התלת מימדיים", נבחנת על ידי חוקרים הפועלים כעת על מנת ליצור מבנים תלת מימדיים העשויים כולם מפארילן. מכשירים אלו נכנסים תחת הקטגוריה של MEMS, ומבטיחים גל חדש של שימושים מסחריים בפארילן.

ציפוי פארילן - Parylene Coating