הסרה, עיבוד ותיקון של ציפוי פארילן

היתרונות של פארילן כציפוי קונפורמי – Parylene Coating ידועים היטב. הוא עמיד בחום, קור, לחות ולחץ כמו גם בפני תרסיס מלח, חשמל וממיסים שלא יכולים לחדור דרכו. למרות שתכונות אלה של הפארילן מסייעות לבחירה בו בשימוש כציפוי קונפורמי, הן גם מציגות אתגרים ברורים, במיוחד בכל הנוגע להסרה, עיבוד מחדש ותיקון.

בגלל חוזקותיו, למשל, שיטות רבות המשמשות להסרה או תיקון של ציפויים קונפורמיים אחרים לא יועילו בניסיון ליישם אותן להסרה או תיקון של הפארילן. טבילת רכיב מצופה פארילן בממס לא תניב תוצאות ראויות כפי שניתן לצפות בטבילת רכיב מצופה אקרילן, למשל. עם זאת, פארילן אינו עמיד לחלוטין בפני טקטיקות הסרה. שיטות כגון: שימוש בחום ממוקד, שיטות מכניות ושימוש במיקרו-שחיקה מהוות כולן אמצעים יעילים להסרת פארילן.

הסרה תרמית

למרות שפארילן עמיד בחום, ניתן לומר שלעיתים הוא מושפע ממנו. יישום מקומי של חום קיצוני, כגון בשימוש עם מלחם, יכול, למעשה, להמיס/לשרוף ולחדור את ציפוי הפארילן הקונפורמי. עם זאת, שיטה זו להסרת פארילן היא לרוב בחירה פחות יעילה או מסוכנת עבור יישומים רבים; החום הקיצוני הנלווה לפעולה זו והחשיפה הממושכת אליו עלולים לפגוע ב- PCBs (מעגלים מודפסים) ובחומרים רגישים לטמפרטורה. אחרי הכל, לפארילן יש נקודת התכה גבוהה יותר משל חומרים פלסטיים רבים אחרים. הסרת פארילן על ידי שימוש באמצעים תרמיים עלולה גם לגרום לשינויי צבע ולהיווצרות שאריות. יתר על כן, חשוב לבצע הסרת פארילן באמצעים תרמיים באזור מאוורר היטב. מסיבות אלו, שיטות הסרה באמצעים תרמיים נחשבות לרוב כאמצעי הפחות מומלץ להסרת פארילן.

הסרה מכנית

פארילן גם אינו עמיד בפני פעולה פיזית ייעודית, ובמאמץ מסוים, במיוחד ליטוש או ניקוי נמרצים יכולים לתרום ביעילות להצלחת המשימה. שיטות מכניות להסרת פארילן כגון גירוד, שיוף, תלישה וחיתוך יכולות להיות יעילות גם הן. עם זאת, החיסרון בגישות מכניות להסרת פארילן הוא שציפויי פארילן קונפורמיים עשויים להיות דקים מאוד – לעיתים אף בעובי של 0.2 מ"מ. למרות שבדרך כלל מדובר ביתרון, היכולת של פארילן להיות מיושם בשכבות דקות במיוחד הופכת את הציפוי לפגיע להסרה לא מכוונת של חומר רב מידי שעלולה לגרום נזק למצע הבסיסי או לרכיבים.

הסרה באמצעות מיקרו שחיקה

כמו עבור רוב היישומים, השיטה הטובה ביותר להסרת פארילן היא בשיטת מיקרו-שחיקה (שחיקה מכנית). בכל הקשור לתהליך הסרה מכני, מיקרו-שחיקה הינה שיטה הרבה יותר מבוקרת, המובילה לתוצאות טובות יותר. מערכות מיקרו-שחיקה אלו משתמשות בחרט עם זרבובית זעירה כדי לכוון זרם אוויר בלחץ וחומר שוחק אל הרכיב המצופה פארילן. המערכת יכולה להיות מופעלת באופן ידני או אוטומטי לשליטה עדינה יותר. כשהחומר השוחק מסיר בהדרגה את ציפוי הפארילן, מכשיר ואקום לוכד גם את החומר השוחק וגם את הפארילן שהוסר. שיטה זו מספקת תוצאות טובות באופן ניכר יותר משיטות הסרת פארילן מכניות ותרמיות והיא גורמת להפחתת הפוטנציאל לנזק.

שיטות הסרה חלופיות

מאחר שאף אחת משיטות הסרת הפארילן שהוזכרו לעיל אינה מספקת פתרון מושלם, חוקרים בחנו גישות נוספות. חוקרים בגרמניה, למשל, השתמשו בשילוב של לייזר אקסימר 193 ננומטר ובסילוני פלזמה כדי להסיר לא רק את הפארילן אלא גם את הפסולת שנוצרה בתהליך הסרתו. שילוב שתי הטכנולוגיות מפחית את הצורך בתהליך ניקוי נוסף גם לאחר הסרת הפארילן. בתהליך נוסף הרשום כפטנט, נעשה שימוש בממס הנקרא טטרהידרופורן כדי לרכך את ציפוי הפארילן. הטטרהידרופורן אמנם אינו יכול להסיר את הפארילן, אך הוא יכול להקל על הסרתו באמצעים מכניים אחרים, אם כי הוא טומן בחובו אפשרות לגלישת החומר לאזורים אחרים במהלך הפעולה ובכך לסכן את הציפוי באזורים אחרים של הרכיב.

הימנעות מעיבוד מחדש של פארילן

מכיוון שהסרת פארילן הינה תהליך מאתגר במיוחד, תוכנית הפעולה הטובה ביותר היא להימנע מהצורך לעשות זאת מלכתחילה. הכנה נכונה של המשטח לפני הציפוי מניבה הדבקות טובה יותר; ההכנה כוללת הן ניקוי המשטח, והן במידת הצורך, שימוש במקדם הדבקה כגון סילן A-174. בנוסף להקפדה על יישום ציפוי הפארילן היכן שנדרש, חשוב לא פחות, למנוע ציפוי של "אזורים ללא ציפוי". יצירת הגנה על אזורים במשטח שאינם נכללים בתהליך הציפוי לפני הנחתו בתא השיקוע, יכולה לסייע בהפחתת ואף בביטול הצורך בעיבוד חוזר.

למידע נוסף אודות, אילו חומרים כימיים מסירים פארילן?​